¬.ќ. Ѕезсмертний (Ћъв≥в, ”крањна)
—постереженн¤ герменевтикою ф≥лолога над соц≥он≥кою
оли ф≥ололог≥¤ звертаЇтьс¤ до питанъ психологњњ, соц≥логњњ i соц≥он≥ки, мимовол≥ думаЇш : чому багато ф≥лолог≥в сприймають соц≥он≥ку скептично i цин≥чно. «верненн¤ кожного поважаючого себе ф≥лолога до m≥Їњ або ≥ншоi йому дoci нев≥дом≥й науц≥ повинне допомогти знайти апарат анализу тексту необх≥дного дл¤ розум≥нн¤ ситуац≥й герменевтик при зверненн≥ до наукового апарату m≥Їњ або ≥ншоњ науки. ¬≥дразу обмовимос¤, що ситуац≥Їю герменевтики ми називаЇмо Ч систему значень ≥ роздум≥в над ними при вивченн≥ наукового апарату дисципл≥ни -- в даному випадку соц≥он≥ки. ¬изначити чому ми не завжди сприймасмо науковий апарат соц≥он≥ки i дозвол¤ть нaшi роздуми.
јнал≥з тексту Ч це завжди ≥нформац≥¤ пов≥домленн¤м. јле ми забуваЇмо, м≥ж ≥формац≥Їю i пов≥домленн¤м немаЇ практично н≥¤коњ р≥зниц≥. “≥льки з miЇю умовою, що ≥нформащ¤ Ч наочно направлений текст, пов≥лдомленн¤ Ч суб'Їктивно направлений текст. Ќаприклад, визначенн¤ вс≥л¤ких munie ≥снуючих в класиф≥кац≥њ соц≥н≥ики Ї анал≥з ≥нформац≥њ, але не пов≥домленн¤. як же moдi анал≥зувати отриману ≥нформац≥ю, Heo6x≥днo визначити и початок i к≥нецъ - тобто початкове ≥ к≥нцеве значенн¤. ожним рецип≥Їнтом це визначаЇтьс¤ по своЇму залежно eiд його внутр≥шнього наукового апарату ( науковим апаратом рецип≥Їнта називаЇтьс¤ його мова, або ж словесний стан нос≥¤ будь-¤коњ нац≥альноњ мови).
¬
цьому випадку основна - загальна - дл¤ ф≥лолог≥њ, соц≥он≥ки i герменевтики визначенн¤ не психолог≥чних munie особи, а системи анал≥зу
мовних засоб≥в даноњ особи в з≥ставленн≥ нос≥¤
мови Ц це означаЇ, що треба визначити сам
науковий апарат соц≥он≥ки.
÷е
дозволить визначити герменевтичну ситуац≥ю
нерозум≥нн¤ ≥ несприйн¤тт¤ апарату ф≥лолог≥њ,
герменевтики ≥ соц≥он≥ки. ¬изначити Ц означаЇ :
вийти на найб≥льш ¤к≥сний р≥вень соц≥он≥чноњ
рефлекс≥њ. —оц≥он≥чна рефлекс≥¤ Ї спр¤мован≥сть
теоретичних розробок соц≥он≥ки в нов≥й
практичн≥й ситуац≥њ.
Ќе
сл≥д розум≥ти, що вс≥ повинн≥ в≥дразу с≥сти за
вивченн¤ ≥ створенн¤ загального наукового
апарату. ” жлдному раз≥, н≥! Ќеобх≥дно
визначитис¤ тому, хто претендуЇ на л≥дера в науц≥,
пол≥тиц≥, культур≥, економ≥ц≥ тощо. «вичайно, нам
заперечать, кожний себе загордить л≥дером. як
тод≥ бути? ј н≥¤к.
јнал≥з
ситуац≥њ в соц≥он≥ц≥ не повинен зводитис¤ до
визначенн¤ т≥льк≥ тип≥в особи ≥ тип≥в
≥нформац≥йного метабол≥зму. “реба сп≥вв≥дносити типи особи ≥з
ситуац≥¤ми , в ¤ких вони щоденно знаход¤тьс¤. ¬
цьому план≥ перша задача герменевтики дл¤
соц≥он≥ки Ц визначенн¤ ситуац≥й герменевтики
дл¤ тип≥в ос≥б , що знаход¤тьс¤ п≥д впливом
окремих культ≥в ≥ культових груп.
ўо
це означаЇ. ѕросто ми повинн≥
створити та
вид≥лити аргументативне значенн¤ та
аргументативн≥ ситуац≥њ, що довод¤ть чому даний
тип ≥нформац≥йного метабол≥зму часто попадаЇ
п≥д вплив таких культ≥в ≥ культових груп. ¬ цьому
була помилка арен ’орн≥.
ўоб
визначити необх≥дно створити ≥дею герменевтики
под≥бно украњнському бароко, доступну ус≥м, щоб
насичен≥сть терм≥нолог≥Їю без ¤коњ неможливо
об≥йтис¤ не було не зрозум≥лою ≥ншим.
Ќове
бароко повинне аргументувати систему наукового
апарату . “од≥ можна говорити ≥ про створенн¤
нових технолог≥й в ”крањн≥ ≥ прагнути наздогнати
крањни, що далеко п≥шли у своЇму розвитку.
¬
цьому план≥ соц≥он≥ка, ф≥лолог≥¤ ≥ герменевтика
дозвол¤ть визначити стратег≥ю економ≥чного
розвитку , не зростанн¤. Ќам не нав≥що пробивати
в≥кно до ™вропи, хай ™вропа пробиваЇ
в≥кно до нас. ÷е ≥ повинен бути основний принцип зТЇднанн¤
трьох наукових
дисципл≥н . ≤де¤ нового
бароко. јдже √ригор≥й —коворода не пробивав
цього в≥кна, а його ™вропа давним давно в≥дкрила
дл¤ себе.
Ќеобх≥дно
створити аргументативну ситуац≥ю м≥ж
представниками цих основних наукових дисципл≥н.
“од≥ ≥нформац≥¤ не стане простою ентроп≥Їю думки,
а пов≥домленн¤ стане ентроп≥Їю ≥нформац≥Їю.
ћовне оформленн¤ наукового апарату стане
на¤вн≥стю спр¤мованост≥ обТЇкту Ђмыследе¤тельностиї
на
рефлекс≥ю, тобто рефлекс≥¤ стане доступною дл¤
нос≥њв апарату Ц ф≥лолог≥њ, соц≥он≥ки,
герменевтики.
—творюючи
окремо нос≥¤ми апарату цих наук авторськ≥ фрейми зможуть створити
загальний фрейм Ц Ђнову барокову рефлекс≥юї.
јрх≥важлива
≥ арх≥типна задача Ц створити таку барокову
рефлекс≥ю.
© ÷¤ статт¤ захищена ус≥ма
правами, що належать ≤нститут феноменолог≥њ ≥
прийн¤тт¤ р≥шень ‘онду гуман≥тарноњ осв≥ти Ђ≤нститут
герменевтики ≥мен≥ √еорг≥¤ ≤саЇвича Ѕог≥наї
Ћьв≥в, 2008 р≥к Ѕожий.