¬.ќ.
Ѕезсмертный
Ћьв≥в,
”крањна
ѕролегомени
феноменолог≥чного опису мовноњ Їдност≥ тексту
ћовн≥
формули в текст≥ дл¤ нас представл¤ютьс¤ у
вигл¤д≥ в≥дображених простор≥в, де ми вибираЇмо т≥ об'Їкти, факти
про них, ситуац≥њ, де т≥ сам≥ об'Їкти част≥ше за
все ви¤вл¤ютьс¤, або згадуютьс¤, в тих або ≥нших найменуванн¤х. ѕ≥д цим пон¤тт¤м простору ми
част≥ше всього всього взнаЇмо
≥нше пон¤тт¤ - текст.1 ≤ в цьому простор≥ ≥ м≥ститьс¤
та ≥нформац≥¤, ¤ка необх≥дна дл¤ в≥ддзеркаленн¤
комун≥кативноњ сторони будь-кого
текста.2 ¬с≥ т≥ б≥олог≥чн≥, психолог≥чн≥,
ф≥з≥олог≥чн≥, философсько-
когн≥тивн≥ дан≥ про св≥т ≥ його навколишн≥
об'Їкти у контакт≥ з вербальними або
невербальними в≥ддзеркаленн¤ми
представлен≥ ¤к
феноменолог≥чн≥ факти (под≥њ), ¤вища (натурфакти,артефакти,парафакти ≥
≥нш≥), задаюч≥ интенц≥ю дл¤
комун≥кативност≥ нашоњ думки ≥з зовн≥шн≥м св≥том, тобто наочну њњ спр¤мован≥сть в незалежност≥ в≥д того,
куди направлена думка
(≥де¤) - у б≥к об'Їкту або ж в≥д нього.
ѕро
це може св≥дчити: в≥д чого ту або ≥ншу мовну
Їдн≥сть тексту здатний позначати р≥зн≥ ¤вища (факти,
под≥њ) що п≥дкреслюЇ його различное//различимое вживанн¤, тобто феноменолог≥ю ≥
стил≥стику вживанн¤ мовноњ
Їдност≥ тексту. ’оча цей напр¤м
не Ї наукового осмисленн¤
зовн≥шнього св≥ту чимось новим, все
ж таки воно стоњть на основ≥ будь-¤кого
метода//методики численн¤
значень ≥ значень на семиотиченому ≥ феноменолог≥чному
р≥вн¤х: в ньому ми можемо вид≥лити три п≥др≥вн≥: сем≥о-ономас≥олог≥чний -
найменуванн¤ значень, праматичний - установка на вживанн¤ найменувань значень, сем≥о- синтагматичний - утворенн¤
≥Їрарх≥чних в≥дносин м≥ж найменуванн¤м ≥ значенн¤м; п≥дтверджуюч≥
≥снуванн¤ паранаук, вивчаючих
¤вища не вход¤ть в класичн≥ системи ¤кось -
парапсихолог≥¤, парал≥нгв≥стика,
феноменолог≥¤, герменевтика ≥ ≥нш≥, ≥ ≥нш≥.
ќск≥льки
мовна Їдн≥сть тексту може бути представлений
через пом≥тн≥ структури значенн¤, то п≥дстави
ц≥Їњ даЇ можлив≥сть говорити,
феноменолог≥чно таку мовну Їдн≥сть при
посл≥довному кодиф≥куванн≥ ≥ нормуванн≥ несуть
в загальному потоц≥ значенн¤, де кожна мовна Їдн≥сть
несе свою комун≥кативну заданн≥сть ≥ семиологически задану повед≥нку в цьому текст≥, интенцию
думки ≥
установку на можлив≥сть вживанн¤
сем≥олог≥чно
заданоњ повед≥нки значенн¤ в
нов≥й ситуац≥њ (факт≥).
якщо
ми бажаЇмо виразити
≥нформац≥ю, що на вулиц≥ йде дощ, то вона
феноменолог≥чно виражаЇтьс¤
не на двох р≥вн¤х њњ в≥ддзеркаленн¤,
- вербальному або авербальному, -
а 1) момент породженн¤ ¤вища (факту); 2) коли ¤вище (факт(
в процес≥ породженн¤ сприймаЇтьс¤ ¤к сем≥олог≥чно
задана повед≥нка даного ¤вища: в даному випадку -
мовна Їдн≥сть тексту позначаЇ (на
вулиц≥ йде дощ) сем≥олог≥чно
задану повед≥нку крапель дощу,
¤к≥ барабан¤ть по даху удома ≥ це напевно заважаЇ
в≥дпочивати жител¤м ц≥Їњ
буд≥вл≥.
ѕроте
структура породженн¤ ≥ сприйн¤тт¤ значень
по своњй природ≥ визначаЇ не комун≥кативну
сторону ≥ смислове навантаженн¤ тексту, сем≥олог≥чно
задану повед≥нку значенн¤
певного тексту ≥ його феноменолог≥ю фону.
рецип≥Їнта
ѕо¤сненн¤
≥ розум≥нн¤ смисловоњ спр¤мованост≥ сем≥олог≥чно заданоњ повед≥нки
залежить в≥д сприйн¤тт¤ фонолог≥чного ≥ синтагматичного р≥вн≥в
рецип≥Їнтом ≥ сприйн¤тт¤ мовноњ Їдност≥ тексту в
сп≥вв≥днесен≥й з елементами
структури самого значенн¤.
—труктура значенн¤ адекватна
структур≥ сем≥олог≥чно
заданоњ повед≥нки рецип≥Їнта, а структура фвлени¤ (факту) - сп≥вв≥днесеноњ
самого значенн¤ з
його атрибутами: смислова спр¤мован≥сть синтагматичних значень при одному
пон¤тт≥ представлена у
в≥дносинах сем≥олог≥чно
заданоњ повед≥нки рецип≥Їнта ≥ смислу,
виразимого ¤вища; рух крапель безбарвноњ непахнучоњ
р≥дини зверху вниз (значенн¤
¤вища) ≥ той, хто спогл¤давза цим ¤вищем ≥ його
описав в або ≥ншим способом думках (сем≥олог≥чно
задана повед≥нка рецип≥Їнта):
ј)
момент породженн¤-
руху крапель ¤к ¤вище природи;
Ѕ)
сприйн¤тт¤ цього моменту рецип≥Їнтом - хтось
побачивкрапл≥ дощу падають з неба на землю, але ще про
це не виразив
в мов≥ (текст≥);
¬)
замисел≥ реал≥зац≥¤, позначаючи
через лог≥ко-
граматичну
структуру њњ найменуванн¤ (значенн¤),
представл¤ють саме ¤вище.
ѕрим≥тно, що принцип јр≥стотел≥вськоњ "ѕоетики"
- ≥м≥тац≥¤ природного значенн¤
через вс≥л¤к≥ форми значень, ≥ в
першу чергу, те, що
в≥дноситьс¤ "до мистецтв виразних, таким ¤к
арх≥тектура, музика (в чист≥й форм≥ - ≥нструментальна), садово ≥ паркове мистецтво ≥ р≥зн≥
прикладн≥й музиц≥, балету, мел≥ко
- л≥риц≥, а дал≥ до мистецтв образотворчих, в т≥й
м≥р≥, в ¤к≥й в них неминуче присутн≥й момент
виразност≥" значенн¤. ѕри
цьому д≥алоги, под≥њ, факти, ¤вища, ситуац≥њ сем≥олог≥чно
заданоњ повед≥нки повн≥стю у в≥дношенн≥ до структури самого значенн¤ представл¤ютьс¤ ¤к би
передражнюючи говор¤чим на своЇ
певне, конкретне значенн¤
по своЇму розум≥ю ≥ по¤сненню спражн≥хзначень. ¬≥дшкодуванн¤м
виразност≥ значень служить
≥ндексац≥¤ м≥сц¤, де знаходивс¤ той або ≥нший знак. ÷е
породжуЇ феноменолог≥ю стил≥стику природного значенн¤ ¤вищаабо факту,
створюючи нову дисципл≥ну феноменолог≥чну
стил≥стику ¤вища або значенн¤,
призначенн¤ ¤коњ нормувати природн≥ значенн¤ ≥ реал≥зовувати сем≥олог≥чно задану повед≥нку
рецип≥Їнта по в≥дношенню до даного значенн¤
¤вища.
1
“опоров
¬.Ќ. "ѕрост≥р ≥ текст" // “екст: семантика ≥
структура.ћ,1983 г.//
2
п≥д
пон¤тт¤м тексту розум≥ютьс¤ ¤к вербальн≥, так ≥ авербальн≥
мовна Їдн≥сть тексту.